Atooppinen ihottuma

Hyötyä kollageenistä – 6 tärkeintä terveysvaikutusta

Kollageeni on tärkeä osa elimistöämme ja erityisesti ihoamme. Sillä on tärkeä rooli ihon vahvistamisessa, ja se voi lisätä ihon kimmoisuutta ja parantaa kosteustasapainoa. Ikääntyessä kehosi tuottaa vähemmän kollageenia, mikä johtaa ihon kuivumiseen ja ryplpyjen muodostumiseen. Kerromme 6 tieteellisesti tutkittua merkittävää hyötyä kollageenista.

Mikä on kollageeni?

Kollageeni on sidekudosten pääkomponentti, joka on mukana hoitamassa useita ruumiinosia, mukaan lukien jänteet, nivelsiteet, iho ja lihakset. Kollageenilla on monia tärkeitä toimintoja, kuten ihon rakentaminen ja luiden vahvistaminen .

Viime vuosina kollageenilisäaineista on tullut suosittuja. Suurin osa hydrolysoituu, mikä tarkoittaa, että kollageeni on hajonnut, mikä helpottaa sen imeytymistä. On myös useita ruokia, joita voit syödä kollageenin saannin lisäämiseksi, mukaan lukien sianliha ja luuliemi. Kollageenin käytöllä voi olla monenlaisia terveyshyötyjä nivelkipujen lievittämisestä ihon terveyden parantamiseen.

1. Parantaa ihon kuntoa

Useat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että kollageenipeptidit tai kollageenia sisältävät lisäravinteet voivat auttaa hidastamaan ihosi ikääntymistä vähentämällä ryppyjä, palauttamalla ihosi elastisuuden ja kimmoisuuden ja estää ihoasi kuivumasta. Miten siten voit hyötyä kollageenista ihosi hoidossa?

Eräässä tutkimuksessa naiset, jotka ottivat 2,5–5 grammaa kollageenia sisältävän lisäravinteen 8 viikon ajan, kokivat vähemmän ihon kuivumista ja merkittävää ihon elastisuuden kasvua verrattuna niihin, jotka eivät ottaneet lisäravintetta .

Toisessa tutkimuksessa todettiin, että naiset, jotka joivat juomaa sekoitettuna kollageenilisän kanssa päivittäin 12 viikon ajan, kokivat lisääntynyttä ihon kosteutta ja huomasivat merkittävää ryppyjen ja juonteiden vähenemistä verrattuna kontrolliryhmään.

Kollageenilisäaineiden ryppyjä vähentävät vaikutukset johtuvat niiden kyvystä stimuloida kehoasi tuottamaan kollageenia. Lisäksi kollageenilisäaineiden käyttö  edistää muiden proteiinien tuotantoa, jotka auttavat uudelleenrakentamaan ihoasi, mukaan lukien elastiinia ja fibrilliinia. On myös monia  väitteitä siitä, että kollageenilisät auttavat estämään tai parantamaan aknea ja muita ihosairauksia, mutta tieteelliset todisteet eivät tue näitä väitteitä.

2. Auttaa lievittämään nivelkipua

Kollageeni auttaa ylläpitämään rustoasi, joka on kumimainen kudos, joka suojaa niveliäsi. Lue jääkiekkoilija ja Viron jääpallo-maajoukkueen pelaajan Katrinin kokemuksista, miten kollageenilisä auttoi häntä polvivamman hoidossa tästä.

Kun kollageenin määrä elimistössä vähenee ikääntyessä, riski sairastua rappeuttaviin nivelsairauksiin, kuten nivelrikko, kasvaa.. Jotkut tutkimukset ovat osoittaneet, että kollageenilisäaineiden ottaminen voi auttaa parantamaan nivelrikon oireita ja vähentämään nivelkipua kokonaisuudessaan.

Eräässä tutkimuksessa 73 urheilijaa, jotka nauttivat 10 grammaa kollageenia päivittäin 24 viikon ajan, kokivat merkittävän nivelkipujen vähentymistä kävelemisen ja levon aikana verrattuna ryhmään, joka ei ottanut sitä.

Toisessa tutkimuksessa aikuiset ottivat 2 grammaa kollageenia päivittäin 70 päivän ajan. Niillä, jotka ottivat kollageenia, nivelkipu väheni merkittävästi ja pystyivät paremmin harrastamaan liikuntaa kuin ne, jotka eivät ottaneet sitä

Kollageenilisäaineiden käytön on siten myös osoitettu vähentävän tulehdusta ja stimuloivan kollageenisynteesiä kehossa. Tämä voi auttaa edistämään kivunlievitystä ihmisissä, joilla on nivelsairauksia, kuten nivelrikko.

3. Voisi estää luukatoa eli osteoporoosia

Luut on valmistettu pääosin kollageenista, joka antaa niille rakenteen ja auttaa pitämään ne vahvoina. Aivan kuten kehosi kollageeni heikkenee ikääntyessäsi, niin heikkenee myös luumassa. Tämä voi johtaa sellaisiin sairauksiin kuin osteoporoosi, jolle on luonteenomaista alhainen luun tiheys ja joka liittyy suurempaan luumurtumien riskiin.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että kollageenilisäaineiden käytöllä voi olla tiettyjä vaikutuksia kehossa, jotka auttavat estämään luiden hajoamista, joka johtaa osteoporoosiin. Yhdessä tutkimuksessa naiset ottivat joko kalsiumlisää yhdistettynä 5 grammaan kollageenia tai kalsiumlisää eikä kollageenia päivittäin 12 kuukauden ajan. Tutkimuksen päätyttyä naisilla, jotka käyttivät kalsium- ja kollageenilisää, oli huomattavasti alhaisemmat veren proteiinipitoisuudet, jotka aiheuttavat luun hajoamista kuin vain kalsiumia käyttävillä naisilla.

Kollageenia käyttäneiden naisten luun mineraalitiheys (BMD) kasvoi jopa 7% verrattuna naisiin, jotka eivät käyttäneet kollageenia. BMD on mineraalien mitta, joka esimerkiksi mittaa kalsiumin tiheyttä luissasi. Alhainen BMD liittyy heikkoihin luihin ja osteoporoosin kehittymiseen. Kollageeni siten auttaa lisämään myös luuntiheyttä.

4. Voi lisätä lihasmassaa

1–10% lihaskudoksesta koostuu kollageenista. Tämä proteiini on välttämätöntä lihastesi pitämiseksi vahvana ja toimivana. Tutkimukset viittaavat siihen, että kollageenilisät auttavat lisäämään lihasmassaa ihmisillä, joilla on sarkopenia, lihasten heikkeneminen, joka tapahtuu iän myötä.

Eräässä tutkimuksessa 27 lihasheikkoa miestä otti 15 grammaa kollageenia osallistuen kunto-ohjelmaan päivittäin 12 viikon ajan. Verrattuna miehiin, jotka harrastivat liikuntaa, mutta eivät ottaneet kollageenia,  saivat kollageenilisää nauttineet miehet huomattavasti enemmän lihasmassaa ja voimaa. Tutkijat ovat ehdottaneet, että kollageenin käyttö voi edistää lihasproteiinien, kuten kreatiinin, synteesiä sekä stimuloida lihasten kasvua harjoituksen jälkeen.

Lisää tutkimusta kuitenkin tarvitaan, jotta voidaan tutkia mitä hyötyä kollageenista on lihasmassan lisäyksessä.

5. Edistää sydämen terveyttä

Tutkijat ovat teorioineet, että kollageenilisäaineiden käyttö voi auttaa vähentämään sydämeen liittyvien sairauksien riskiä. Kollageeni tarjoaa rakenteen valtimoihisi, jotka ovat verisuonia, jotka kuljettavat verta sydämestäsi muuhun kehoon. Ilman riittävää kollageenia valtimoista voi tulla heikkoja ja hauraita. Tämä voi johtaa ateroskleroosiin, sairauteen, jolle on tunnusomaista valtimoiden kaventuminen. Ateroskleroosilla on potentiaalia johtaa sydänkohtaukseen ja aivohalvaukseen.

Yhdessä tutkimuksessa 31 terveellistä aikuista otti 16 grammaa kollageenia päivittäin 6 kuukauden ajan. Tutkimuksen lopussa  he kokivat valtimoiden jäykkyyden merkittävän vähenemisen verrattuna ennen kuin he aloittivat kollageenilisän nauttimisen. Päätellään, että kollageenilisäaineiden käyttö voi auttaa vähentämään sydänsairauksiin, kuten ateroskleroosiin, liittyviä riskitekijöitä.

6. Muita hyötyjä kollageenista

Kollageenilisäaineilla voi olla muita myös terveysvaikutuksia, joihin kuuluu:

  • Hiukset ja kynnet. Kollageenin käyttö voi lisätä kynsien vahvuutta estämällä niiden hauraustumisen. Lisäksi se voi stimuloida hiuksiasi ja kynsiäsi kasvamaan.
  • Suoliston terveys. Vaikka pelkästään puhtaan kollageenin nauttimisen tueksi ei ole tieteellistä näyttöä, jotkut terveydenhuollon ammattilaiset suosittelevat kollageenilisäaineiden käyttöä suoliston läpäisevyyden tai vuotavan suolen oireyhtymän hoidossa. Dr.OHHIRAN Kollageenijuoma sisältää muiden herkkujen lisäksi myös 12 erilaista probioottia, jotka todistetusti parantavat sekä suolistosi hyvinvointia että myös kollageenin imeytymistä.
  • Aivojen terveys. Vaikka vielä ei ole tarpeeksi tutkittu kollageenilisäaineiden roolia aivojen terveydessä, monet ihmiset väittävät kuitenkin kollageenilisän  nauttimisen parantavan mielialaa ja vähentävän ahdistuksen oireita.
  • Painonpudotus. Jotkut uskovat, että kollageenilisäaineiden käyttö voi edistää painonpudotusta ja nopeampaa aineenvaihduntaa. Probioottilisien nauttiminen yhdessä kollageenin kanssa auttaa painonpudotuksessa. Lisää tietoa siitä tästä.

Päätelmä

Kollageenin käyttöön liittyy lukuisia terveysvaikutuksia ja hyvin harvoja riskejä

Ensinnäkin kollageenia sisältävät lisäravinteet voivat parantaa ihon terveyttä vähentämällä ryppyjä ja ihon kuivumista. Dr.OHHIRA Kollageenijuoma voi myös auttaa lisäämään lihasmassaa, estämään luukatoa, parantamaan suoliston mikroflooriaa ja lievittämään nivelkipua monien muiden hyötyjen lisäksi.

Dr.OHHIRA :n Kollageenijuoma on helppokäyttöinen, ja ehdottomasti kannattaa kokeilla sitä näiden kaikkien mahdollisten hyötyjen suhteen. Mieti, mitä hyötyä kollageenista voisi olla sinulle? Kokeile ja hanki oma kuurisi tästä.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.